Thursday, November 15, 2012

Maal Hijrah 1434H


In the excitement of life now, we often celebrate, wish and sms friends when it's new year but forget our own Maal Hijrah.

Wiki said:
Awal Muharram atau Maal Hijrah merupakan suatu hari yang penting bagi umat Islam kerana menandakan peristiwa penting yang berlaku dalam sejarah Islam iaitu memperingati penghijrahan Nabi Muhammad s.a.w dari Kota Makkah ke Madinah pada tahun 622 Masihi. Peristiwa bersejarah itu berlaku pada 1 Muharram tahun baru bagi Takwim Hijrah. Namun Tahun Hijrah Rasulullah SAW dari Mekah ke Madinah itu diambil sebagai permulaan kiraan bagi kalendar Hijrah.

My revision:
Maal Hijrah ialah di mana Rasululluah SAW berhijrah dari kota Makkah ke Madinah. Muharam maksudnya diharamkan atau dipantangkan. Ini kerana Allah SWT melarang pertumpahan darah atau sebarang peperangan semasa ini tetapi larangan ini ditamatkan selepas pembukaan Makkah. So, since then, umat Islam dibenarkan menjalan ibadat tanpa terikat dengan larangan tersebut.

Peristiwa-peristiwa penting:
1 Muharam- Khalifah Umar Al-Khattab mula membuat penetapan kiraan bulan hijrah.
10 Muharam- Dinamakan juga hari ‘Asyura’. Pada hari itu banyak tejadinya peristiwa penting yang mencerminkan kegemilangan bagi perjuangan yang tabah bagi menegakkan keadilan dan kebenaran.

p/s: InsyaAllah, ayuh berubah dari kejahatan ke kebaikan.


No comments:

27 on 23rd

I have the best colleague in the world, envy me please 27 on 23rd Thank you from the bottom of my heart Didn't really understand ...